Antara Adat Dan Ibadat...



Sekadar hiasan(google search)


Assalamualaikum...

Dah seminggu cuti sekolah berlalu....kenduri kahwin banyak betul..aku pun baru ja balik dari makan kenduri kahwin nie...Hmmmm...menu dia best juga..ada gulai ikan,ikan goreng,ulam dan semestinya sambal belacan la....simple ja kan..sebab malam nie sebenarnya kenduri belum mula lagi...cuma buat tahlil ja...tetapi memandangkan terlalu banyak jemputan untuk tarikh 4hb,terpaksalah p malam nie juga...

Yang menjadi persoalannya...Majlis kenduri zaman sekarang..apa dah jadi.Rasa-rasanya dah terlalu banyak lari dari maksud dan tujuan yang sebenar..Kalau ikut hadis Nabi S.A.W....iaitu Nabi menyuruh kita mewar-warkan pernikahan yang telah berlansung iaitu menjemput orang ramai makan makanan yang telah di masak walaupun sekadar tepung dan tamar...Ini adalah untuk mengelakkan buruk sangka dan umpatan jika orang sekeliling yang tidak tahu...

Zaman sekarang kenduri bukan sekadar mewar-warkan ja...tapi dah menjadi trend..kenduri secara besar-besaran walaupun tak mampu..sanggup berhutang sana sini...yang paling tak tahan tu ...istilah salam berisi...ha kalau pergi rumah kenduri kena beringatlah yer...jangan lenggang kangkung jer...kalau org dulu pergi kenduri bawa mangkuk tingkat jer...sekarang tuan rumah tak nak dah...mesti kena salam berisi juga..hehehe...

Pekara nie dah terjadi kat aku...masa p salam dgn. tuan rumah tu,aku nie terlupa nak sediakan angpau...aku punya MIL p salam dulu...ok la dia dah bagi..aku kira syer la..lagi pun itukan sedekah kena ikhlas hati...dekat MIL aku tu ,tuan rumah bagi la bungkusan cenderahati..ada la coklat 2-3 biji...lepas tu aku pulak salam...tuan rumah tu punya belek muka aku...nak tau pasai apa..pasai aku salam tak dak isi la...bungkusan cenderahati pun langsung dia tak bagi...mungkin dia pun nak suruh aku syer dgn MIL aku tu kot..hehehe..
Aku pun bukannya nak sangat bungkusan tu...tapi,bila di fikir balik..apa tujuan depa tu buat kenduri ..tak ikhlas .Kalau la aku belum makan..entah2 dia tak bagi makan apa..(.Iskh2..bersangka buruk pula aku nie...tak baik tau.)

Teringat akan kata2 seorang ustaz.."kalau nak tumpang buat kenduri tu..jangan kenduri kahwin.Cari org yang nak buat kenduri arwah.Kerana kenduri kahwin sekarang sudah hilang keberkatannya."
1 Response
  1. Salam kunjungan, Blog menarik.. senang2 singgah la ke blog saya ;)

    http://www.zuwairiaiman.com