Selagi Manusia Memakai Baju..

Assalamualaikum..
Memang beruntung jika dianugerahkan dengan bakat dan kemahiran...contohnya macam kemahiran menjahit,memang banyak untungnya.Aku tengok kawan aku yang tukang jahit tu,tak putus2 rezeki dia.Apa taknya ,selagi manusia nie memakai baju selagi itulah setiap tukang jahit nie akan mendapat rezeki.Dulu memang kalau menjahit baju kat kampung nie,tak berapa sangat pendapatannya.Almaklumlah orang kampung dulu jahit baju baru cuma masa Hari Raya jer...la nie sebulan mau 2-3 pasang dorang buat.Kalau raya tu lagilah..ada yang kawan aku pernah ambil tempahan tu...sorang ja 10 pasang.Hmmm...Raya sakan.
Aku memang dari kecil suka mengait dan menganyam.Tapi menjahit nie bila dah berkahwin baru timbul minat.Dalam keluarga aku ,2 orang termasuk aku yang boleh menjahit nie...adik aku tu memang mahir la menjahit dan kerja dia pun mengambil tempahan menjahit baju.Aku menjahit cuma sekadar kerja sambilan ja...
Tapi ,kira beruntung la ada kawan yang buat bisnes jahitan nie...boleh la nak tumpang cari duit lebih dekat2 nak raya nie...Dah 3 malam aku mula menjahit baju untuk kawan aku tu... cuma jahit baju jer la..kain tu ,boleh jahit tapi kurang mahir sikit...dia potong semua lepas tu baru hantar kat aku untuk dijahit.



Alhamdullilah...semalam dapat siapkan lagi sehelai baju...nie adalah baju yang ke 3 ,yang telah siap aku jahit..pagi tadi masa nak p kerja dah hantar kat rumah kawan aku tu...
Yang dua nie menunggu giliran....balik kerja tengah hari sat lagi boleh sambung jahit ..petang nanti dah boleh hantar.Kena pulun sikit baru boleh dapat duit banyak...hehehhe
0 Responses