Tolong...Jangan Apa-apakan Saya.

"Tolong...jangan apa-apakan saya".Dia merintih dan merayu sambil meronta untuk melepaskan diri.Namun tidak diendahkan oleh si lelaki durjana itu.Malah terus memeluknya dengan rakus sambil cuba untuk merebahkannya.Dia terus meronta untuk melepaskan diri sambil berdoa agar ada orang yang datang menyelamatkannya.
dalam kekalutan itu akhirnya dia berjaya melepaskan diri dari pelukan si durjana itu.Dia melarikan diri ke satu sudut bilik itu.
Ahhh..macam mana aku nak melepaskan diri nie.Pintu bilik berkunci dan si durjana itu berada berdekatan pintu itu.Dia berfikir sambil mata melilau mencari sesuatu untuk dijadikan senjata bagi mempertahankan dirinya.
Akhirnya dia ternampak sebilah pisau yang terselit di dinding berdekatannya.Dia lalu mencapai pisau itu dan mengacukan kepada lelaki itu agar menjauhkan diri darinya.Namun lelaki itu masih berdegil dan mencuba untuk merampas pisau itu.

Assalamualaikum...
Haa...nie baru nak mula sebenarnya.Sekarang nie selalu sangat kita dengar kes2 rogol nie..dah menjadi sangat membimbangkan.Bukan setakat yamg muda2 ja buat perangai terkutuk nie..malah yang si tua bangka juga..betapa rendahnya akhlak dan moral orang lelaki zaman sekarang nie..bernafsukan syaitan.Maaf la no..kaum adam semua.Bukan maksud saya nak menjatuhkan martabat orang lelaki tapi ini adalah kenyataan.Bukan semua lelaki macam tu,masih ada yang baik dan beriman dan bukan semua kesalahan terletak pada kaum lelaki.Ada juga kes rogol nie berpunca dari gadis itu sendiri.
Masih ada di luar sana lelaki yang baik .Kalau lah dapat kekasih atau suami yang beriman dan berakhlak mulia seperti peserta2 Imam Muda.Allahhuakbar...Alhamdullilah.Sejuk perut ibu mengandungkannya,sejuk mata memandang dan sejuk hati nurani.Berilmu dunia dan akhirat.
Namun jika sebaliknya...Allahhuakbar..Tuhan menguji kesabaran kita sebenarnya...Tapi mampukah kita mengharunginya..
Pada situasi dalam cerita pendek di atas...pada pendapat anda ,apakah yang patut dilakukan oleh gadis itu..pisau sudah ditangan.Adakah dia perlu membunuh lelaki itu untuk menyelamatkan maruah diri.??
Apa yang kita tahu membunuh walaupun dengan tanpa niat hatta demi mempertahan diri sekalipun akan dijatuhkan hukuman oleh undang2 dunia.Cuma hukumannya mungkin sedikit ringan dari membunuh dgn niat.
Ataupun, untuk mengelakkan dari menerima hukuman undang2 dunia....dia perlu membunuh dirinya sendiri, juga demi menyelamatkan kesucian dirinya.Membunuh diri dari segi hukum Islam adalah berdosa besar.Namun aku tertanya-tanya,apakah dalam situasi tersebut perbuatan itu diharuskan atau tidak.
Ataupun terpaksa merelakan diri dinodai kerana tidak mahu melalui hukuman undang2 dunia dan tidak mahu melakukan dosa besar.
Aku berharap,kalau ada sesiapa yang arif dalam hukum agama nie,boleh memberi pandangan dan panduan.
0 Responses